Versteend zand en Chinezen

9 augustus 2014 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Vandaag staan we op een normale tijd op en hebben een 220 kilometer voor de boeg. Na het ontbijt even naar de winkel en dan op pad. We rijden van Flagstaff naar Page. Onderweg stoppen we om bij Navajo indianen sieraden te kopen.

De komst van de Europeanen betekende het einde van de vele indianenstammen hier. Honderden jaren deportatie en stelselmatig verdrijven van hun land maakt de indianen tot een minderheid die in de hitte van dag proberen wat handel te drijven.

Als we in de buurt van Page zijn, gaan we naar the antelope canyon. De indianen die hier wonen slaan een slaatje uit deze prachtige versteende zandduinen. We betalen 115 dollar voor vierpersonen. Onze groep bestaat uit 20 personen en er gaan vier groepen per uur. (Emma & vera kunnen de dagomzet uitrekenen). Nou ja, zo betalen we toch een klein beetje terug van de ellende die de komst van Columbus vanaf 1492 heeft aangericht.

Onze gids is zeer enthousiast en praat honderduit. De zandlagen zijn ontstaan doordat nieuw zand blijft plakken aan nat zand en zo wordt het laag voor laag opgebouwd. De spleten ontstaan door regenwater er doorheen spoelt. Het levert fantastische foto's op. Volgens de gids heeft de creatie 1.6 miljard jaar geduurd. Ik sla mijn bijbel open en lees bij psalm 90:

Nog voor de bergen waren geboren,

voor u aarde en land had gebaard -

u bent, o God van eeuwigheid tot eeuwigheid.

Mijn verstand kan hier niet bij. De schepping blijft in ieder geval prachtig en we zijn blij dat er van mogen genieten. Na een verfrissende duik in het zwembad sluiten we de dag af bij de Chinees. Erg lekker. Morgen een dikke 420 kilometer te gaan naar Mesa verde.

1. Joke:
    9 augustus 2014
    Wat een natuurschoon geweldig allemaal.