VIP

27 juli 2018 - Ayutthaya, Thailand

Een lange reis van Sukhothai naar Ayutthaya staat vandaag op het programma. We ontbijten op tijd en nemen afscheid van de beheerders van het resort. Zij brengen ons naar de bushalte. Er gaan meerdere bussen van verschillende maatschappijen de goede richting op, verschillend in prijs en vertrektijd. De goedkoopste is al volgeboekt en de eerst volgende blijkt de duurste te zijn. Toch kopen we een kaartje omdat ze ook een toilet aan boord hebben. De dame achter het loket geeft ons de verzekering van gratis koffie want we gaan met een VIP-bus. We hebben ruime plekken met verstelbare stoelen en veel beenruimte.

Na anderhalf uur rijden we op een verlaten stuk de garage in en wordt er wat aan de motor gesleuteld, lijkt het. Vlakbij stapt een soort stewardes in met allerlei boodschappen. Kort daarna volgt er nog een stop waar de bijrijder bloemenkransjes koopt. Die schijnen geluk te brengen en zijn goed voor een veilige reis!

We krijgen geen koffie maar water en een maaltijd met witte rijst en een beetje pittige kip. Ook goed. We blijven door wat steden rijden en we hebben het gevoel dat het niet echt opschiet.  De reis zou vijf en half uur moeten duren...

Ruim na de middag komen we op de snelweg en gaat het weer de goede kant op. We rijden langs groene rijstvelden met veel ooievaars en vogels die er op lijken: de indonesische immerzat. We zijn om half 10 vertrokken en arriveren bij de bushalte aan de snelweg rond half 5: we zijn dus al 7 uur onderweg! Nu nog met een tuk-tuk naar ons hotel. We proppen ons weer in de kleine laadbak en na 10 minuten zijn  we er.

De gastvrouw begint in goed verstaanbaar Engels een hele uitleg over de stad. We krijgen een plattegrond met aantekeningen.  Daarna wijst ze ons een restaurant met steak: de mannen hebben trek in vlees. En inderdaad is er aan het eind van de straat een tentje met steak en frietjes. Ook wel weer eens lek

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nicole Verweij:
    28 juli 2018
    Alles gaat andere dan we hier gewend zijn! Niet teveel aan wennen 😉