Olifanten en tempels

22 juli 2018 - Chiang Mai, Thailand

Vandaag vroeg op om omdat we worden opgehaald door een pick-up truck van de olifanten opvang. Om 7 uur komen ze ons halen. We schudden een uurtje door elkaar en arriveren ten noorden van Chiang Mai in de opvang. Het besef bij de Thaise mensen groeit om olifanten niet meer in te zetten bij werk of kunstjes voor toeristen. Rijden op een olifant is helemaal uit den boze. Ze worden opgevangen in kampen om de eigenaren te ondersteunen in de verzorging en zo inkomen te garanderen.

Er staan twee olifanten achter een hekje te wachten. Wij staan wat hoger zodat we ongeveer op gelijke hoogte zíjn. We maken kennis door ze bananen te voeren. Ze pakken dat aan met hun slurf. Erg krachtig voelt dat. Daarna kunnen we naast ze staan. Ze lijken best groot maar ook aardig. Ik had niet gedacht dat ik zo dichtbij zou durven komen dat ik ze zou kunnen aanraken. Hun huid is stug, maar ze zijn toch gevoelig.

Na de bananen gaan we de jungle in voor een wandeling. Het is erg glad en glibberig, ook voor de olifanten. Toch lopen zij stug door waar wij ons best moeten doen niet uit te glijden. Anton heeft van ons de minste grip en glijdt voortdurend weg. In het bos zoeken ze jonge bamboe takken. Met veel geweld kunnen ze de stam breken met hun slurf. Daarna breken ze met hun poten de stam verder door tot ze bij de jonge blaadjes kunnen.

Bij terugkomst in het kamp moeten we een stuk boomschors in een vijzel stampen: in water ontstaat een soort zeep. Daar mogen we de olifanten mee wassen. We gaan allemaal naar de badplaats. De olifanten laten zich gewillig nat gooien met bakken water. Daarna schrobben we wat. Ze lijken het wel lekker te vinden. Ter afsluiting worden wij getrakteerd op koffie en vers fruit, de olifanten krijgen verse maïs stengels.

's Middags gaan we Chiang Mai verkennen. Er zijn nog delen van de oude stadsmuur te zien. Een vierkante stadsgracht loopt om het centrum heen. De zondag markt wordt opgebouwd. Een gezellige drukte. We bekijken twee tempels. Prachtig! Mooi houtsnijwerk, bladgoud, schilderingen, beeldhouwwerk. Gelukkig zijn we net voor de regen weer thuis. Het regent nu al de hele avond. En weer weinig zon gezien.