Jungle tocht

14 juli 2018 - Khao Yai National Park, Thailand

We worden om 8 uur opgehaald in een pick-up truck. We zijn in een kwartiertje bij de ingang van Khao Yai national park. Vlak voor we er zijn steekt er een groepje apen de weg over. Het lijken mini-bavianen. Erg leuk! Daarna rijden we nog een heel eind naar het visitor-centre. Onderweg bij een uitkijkpunt stoppen we naast een aantal andere tours en een telelens op een statief wordt geïnstalleerd. We zien een koppel grote neushoornvogels. Werkelijk prachtig.

Na een koffiestop gaan we op pad richting het startpunt van onze wandeltocht. Onderweg wordt er gespeurd naar "wild". We komen langs een groep witte gibbons en stappen uit. Bijzonder om te spotten. Tussen de groep ook een of twee zwarte gibbons. We rijden nog een eind verder naar de start van onze wandeltocht. We gaan bijna 4 km door de jungle lopen. Gelukkig loopt onze gids, Beer, rustig aan, om zich heen speurend naar "wild". We zien een fel groene slang van ong. 30 cm. Het blijkt een mannetje. Verderop zien we ook een vrouwtje: fluoriserend groen, net plastic. Beer is blij en maakt foto's. Gister had hij geen slangen of ander wild gezien. Nu proberen we krokodillen en hagedissen te zien. Over een glibberig pad lopen we tussen de bamboestengels door. We zien grote, zwarte spinnen; grote gekleurde vlinders; een zilverkleurige rups met giftige haren, neushoorn-springvlinders (of zoiets) en groen met zwarte sprinkhanen. Ook staan er verschillende paddestoelen in het oerwoud.

Onderweg begrijpen we dat er maar één krododil in het hele park is! Maar...hoe bijzonder: we hebben hem gezien aan de overkant van het water. Ook daar maakt Beer foto's van. Aan onze kant zit roerloos een Chinese Waterdragon in de takken. Een waterhagedis. Nog een kilometer tot de lunch. We worden begeleidt door een constant geluid dat klinkt als een tandartsboor: cicades.

We eten heerlijk bij een volgende stopplek. Daarna kunnen we achter de parkeerplaats de waterval bekijken. Het is een mooie, brede val. We stappen weer in de auto en rijden naar de andere kant van het park voor een andere waterval. Deze is eigenlijk nog mooier. Via een behoorlijk steile trap van 200 treden komen we onderaan de waterval die zich met donderend geraas naar beneden stort. Onze gids heeft bij de auto voor ons een verrassing in z'n hand: een grote, blauwe schorpioen.

Op de weg terug willen we nog olifanten spotten. Gisteren zijn ze gezien, dus we hopen dat ze nu in die buurt weer te zien zijn. Op de weg hier en daar wel verse olifantenpoep, maar geen fant te zien. We krijgen thais fastfood: witte rijst met wat gebraden kipfilet en zoet-zure saus. We moeten wachten tot de avondtour begint. Eerder dan afgesproken worden we geroepen en snel de auto ingestuurd. Er is toch een olifant gezien. Snel rijden we naar de opgegeven plaats: daar staat een mannetjes olifant rustig te eten. Fantastisch!

De avondtocht in het donker met een jeep met zoeklicht levert niet heel veel extra's. We zien wat herten, een coyote en weer de olifant. Een bijzondere belevenis om deze beesten in hun natuurlijke omgeving te mogen zien!

1. Nicole Verweij:
    15 juli 2018
    Gaaf om al die dieren in hun eigen omgeving te zien! Door jullie verhalen krijg ik zin in vakantie... Ga zo door! En geniet ervan!
  2. Bart Middeldorp:
    15 juli 2018
    Mooie verhalen, een geweldige belevenis zo te lezen. Geniet er van daar in Thailand!