Engelse les en de markt

18 juli 2018 - Khon Sawan District, Thailand

Wij worden eerst door Marlies opgehaald voor het ontbijt bij hun thuis. Heerlijk yoghurt met muesli en boterham met eieren met spek.  Een sapje en koffie maken het compleet. Net een hotel!

Zij en haar man Wilke en de kinderen zijn door onze gemeente uitgezonden om in Isaan, Thailand te evangeliseren. We bezoeken hen als bemoediging voor het werk dat ze doen. Je kunt je in Nederland niet goed voorstellen hoe het is om hier te leven. We mogen er vandaag een klein beetje van meemaken.

Het evangelisatie team uit Hong Kong gaat vandaag op de school van Matthias en Lizette in verschillende klassen Engelse les geven. Wij kijken en helpen de kinderen ook om de juiste woorden bij de plaatjes te vinden. Een andere klas leert een Engelstalig liedje met namen van fruit. De ene klas doet goed mee, de andere klas is een beetje chaotischer. In een Thaise klas probeert een juf klassikaal iets uit te leggen en laat kinderen op het bord meeschrijven, maar ook hier wordt niet door iedereen opgelet.

Tussen de middag eten de kinderen op school warm in de kantine. In een rij lopen ze daar naartoe. De meisjes voorop, achter de juf aan, de jongens achteraan. Die lopen natuurlijk niet in een rij, maar klieren met elkaar. Ze krijgen bordje met eten, maar niemand let op of ze het opeten. Ze kunnen ook nog kleinigheden kopen, zoals snoepjes een kleine portie frietjes. Langs de tafels lopen allerlei zwerfhonden op zoek naar afgevallen restjes. Voor ons heel vreemd! 's Middags verzamelen ze alle klassen weer voor de mime-act en een korte uitleg van het evangelie met vertaling van Wilke.

Wij gaan na het middageten een rondje door dit kleine provinciestadje lopen. We komen over de markt met hele nette stalletjes met verse groenten. Achteraan is een rij met kraampjes met verse vis: ze hebben allemaal een teil met een klein laagje water waarin de vis naar adem snakt. Het is echt vers! Maar niet fijn om te zien.

Na schooltijd gaan we gezellig thuis wat kletsen en rond etenstijd naar het spicy restaurant. Hier eet de familie wel vaker. Het smaakt heerlijk! En niet duur! Daar houden wij Hollanders van. 's Avonds drinken we bij hun thuis nog een wijntje en een biertje en bedanken we elkaar voor deze bijzondere ontmoeting. Wilke gaat morgen weer met het team op pad, dus hem zullen we niet meer zien. We wensen hem Gods zegen bij het werk hier in Isaan om de mensen te vertellen van de grote liefde van God voor alle mensen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nicole Verweij:
    19 juli 2018
    Wat leuk dat jullie hen bezocht hebben!!