Check bill is now?

12 juli 2018 - Ayutthaya, Thailand

We gaan op weg naar de vroegere hoofdstad van Thailand, Ayutthaya. De rond 1350 gestichte stad was 33 Thaise heersers lang het middelpunt van de macht. Het hoogtepunt van zijn ontwikkeling kwam vanaf 1584, na de onafhankelijkheid van de Birmese overheersing met Europese invloeden. In 1767 werd de stad verwoest door de Birmezen, waarmee meerdere oorlogen werden gevoerd. De ruïnes zijn door de hele stad zichtbaar.

Vanuit Kanchanaburi gaan we eerst met de bus, daarna met een minivan en hebben we uiteindelijk een reis van ruim vier uur erop zitten. We zoeken ons logeeradres op en gaan wat eten bij een tentje om de hoek, met hele bijzondere prijzen (zie foto). Daarna gaan we met de fiets op pad langs de ruïnes en Buddha's. Een fiets huren kost 50 Baht p.p., ongeveer €1,40. Heerlijk in de zon en met wind fietsen we door de stad. Bezweet keren we terug.

Lopend op zoek naar een plek om te eten, zien we een Chinees. Dat lijkt ons net wat anders. De serveerster doet haar uiterste best om goed Engles te spreken, maar de Chinese/Thaise invloed blijft sterk aanwezig. Ze besluit om dingen op te schrijven. Aan het eind vraagt ze: "check bill is now?" We knikken dat we wel willen betalen.

1. Ines Voets-vanKampen:
    30 juli 2018
    Grappig. Kregen jullie wel wat jullie wilden eten?
    Frans zou in China vis eten. Die kwam op tafel, maar bij de collega, die ook vis wilde.
    Was uiteindelijk bedoeld voor beiden, maar door "gebrekkige communicatie" at alleen de collega de vis en that's it. Toch jammer, nietwaar. Eet ze.!!!