De Birma spoorlijn en papaya salade met zwarte krab

10 juli 2018 - Kanchanaburi, Thailand

We verkennen vandaag lopend Kanchanaburi. Eerst naar het Death Railway Museum om de geschiedenis van de Japanse bezetting en het werk aan de spoorlijn te leren begrijpen. Veel krijgsgevangenen en grote groepen Aziaten uit bezette gebieden worden ingezet voor het werk aan meerdere spoorlijnen. In sommige kampen werken ze onder erbarmelijke omstandigheden en ongeveer de helft van de mensen overleeft het niet. Naast het museum is een oorlogbegraafplaats waar de meeste gesneuvelde geallieerden zijn herbegraven. Altijd iets om stil van de worden. We leggen bloemen bij het graf van een onbekende soldaat. De namen en begraafplaatsen van de Aziatische gesneuvelden zijn niet bijgehouden, maar hun aantal ligt veel hoger.

Daarna gaan we lopend naar de Bridge over the river Kwai. Japanse en geïnterneerde ingenieurs werken gedwongen samen om het project in een jaar af te krijgen. De brug wordt nog steeds gebruikt, al loopt de lijn niet meer door naar Myanmar (Birma).

Voor de lunch schuiven we aan in een soort kantine. We kiezen naast een rijstgerecht een papaya salade, Anton en Laura met krab. Ze hebben van die roze stukjes krab-vlees in gedachten. Een van de dames is met een vijzel in de weer en Anton is nieuwsgierig gaan kijken. Voor de salade, zegt ze. Op de foto zien we iets dat lijkt op een vogelspin: ze trekt het uit elkaar en doet het in de vijzel. Uiteindelijk komt er een bordje met zwarte stukjes krab en allemaal scherfjes schild. Het ziet er niet aantrekkelijk uit en Laura proeft wel maar eet het niet op. Anton doet z'n best en krijgt het wel op.

Daarna gaan we met de taxi naar het busstation om de bus voor morgen te zoeken naar de Erawan waterval. Op de weg terug kopen we bijzonder fruit. Het is de hele dag bewolkt en tussen 30 en 32 graden. Soms is het net of we in de sauna zitten. Na een opfrissende douche gaan we naar de avondmarkt om een zwembroek voor Anton te kopen. In een kraampje eten we noodle-soup met stokjes. Voldaan gaan we weer naar het guesthouse.

1. C.C.M. Voets - van Kampen:
    22 juli 2018
    Die vruchten lijken mij wel lekker, ( wat zijn dit en hoe smaken ze?), maar een vogelspin. Huh.!!